Martin Luther King-dagen firas

Observera

Denna text publicerades första gången den 20 januari, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Tredje måndagen i januari infaller Martin Luther King-dagen. I USA är den helgdag. Dagen uppmärksammas på flera håll i Sverige. I Sundsvall görs det i vår kyrka måndag 21 januari. Det startar kl 17 med fika som följs 17.30 av ett högtidsprogram i kyrksalen. Då delar Sundsvalls Asylkommitté ut Lilla Martin Luther King-priset, en lokal motsvarighet till det nationella priset som delas ut samma kväll i Stockholm.

18.30 blir det fackeltåg från kyrkan till torget där en manifestation hålls till minne och inspiration av Martin Luther Kings arbete för mod, sanning, rättvisa, medkänsla, värdighet, ödmjukhet och tjänst. Arrangörer i Sundsvall är Sundsvalls Kristna Råd, Sundsvalls Asylkommitté, Bilda och Betlehemskyrkan.